top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverWeiss Op Reis

Interrailen door Spanje

¡Buenos días!


Zoals altijd is het weer even geleden sinds ik hier iets publiceerde. Sinds mijn laatste blogpost studeerde ik af aan de master Tourism & Culture en vond ik een fulltime baan als content marketeer bij een tour operator. Ik ben dus nog altijd bezig met reizen, maar hier was het even stil. Gelukkig heb ik naast al deze carrière stappen ook niet stil gezeten wat betreft het reizen. Vorig jaar september vertrok ik namelijk met een vriendin naar Spanje om twee weken lang door dit heerlijke land te interrailen.


Eind september 2021 kon ik eindelijk mijn backpack inpakken om richting Spanje te gaan. Ik was al in juni afgestudeerd, maar nu dat ik niet meer gebonden was aan de schoolvakanties, ging ik natuurlijk liever niet in het hoogseizoen. Naast dat dit een stuk goedkoper, rustiger en koeler is, is het ook een duurzame keuze. "Seasonality in tourism" of seizoensgebonden toerisme refereert aan de schommelingen in vraag en aanbod van toerisme gedurende het jaar. Dankzij bijvoorbeeld het weer en schoolvakanties, ervaren sommige bestemmingen in bepaalde periodes overtoerisme, terwijl ze in andere periodes zitten te springen om toeristen. Een betere verdeling van toeristen gedurende het jaar is dus beter voor zowel de druk op de natuur als voor de economische situatie van de lokale bevolking.


Goed, ik ging dus pas eind september op reis, wat wel betekende dat ik heel lang moest wachten. Terwijl iedereen gedurende de hele zomer heerlijke Instagram stories plaatste over tropische en zonnige bestemmingen, zat ik nog gewoon in ons koude kikkerlandje. Gelukkig verlengde ik mijn zomer wel aanzienlijk met deze late vakantie. Ik draaide de rollen om en genoot van 25 graden en zon, terwijl de rest van Nederland door de regen naar het werk moest.

We vlogen (ja met het vliegtuig, je kunt niet alles perfect doen) naar Valencia, om daar ons avontuur voor de komende twee weken te starten. De komende dagen zouden we ons hier vermaken, om vervolgens telkens na een paar dagen met de trein verder te reizen naar de volgende stad. Van te voren kochten we een interrail pas waarmee we in een maand tijd 4 dagen gebruik konden maken van de trein. Hoeveel treinen je op een dag neemt maakt in dit geval niet uit, zolang je het treinreizen maar beperkt tot die 4 dagen. Thuis hadden we al een plan gemaakt en besloten om van Valencia naar Murcia, Malaga en Sevilla te reizen, en vanaf Sevilla weer terug te vliegen. Hiervoor hadden we dus 3 reisdagen nodig, maar achteraf bleek dat het heel goed van pas kwam dat we die extra reisdag hadden. Reizen is vaak as you go je plan aanpassen en flexibiliteit is dan erg handig. Een dikke tip is dus om altijd in ieder geval een reisdag meer te kopen dan je denkt dat je nodig gaat hebben. Gaat er niks fout, dan kun je die extra reisdag altijd gebruiken voor een dagtripje naar een andere stad.


Dat reizen met de trein ontzettend relaxed is, wist ik al. Eerder ging ik al met de trein op en neer naar Berlijn en met de nachttrein terug naar Nederland vanuit Innsbruck. Toch was ik van te voren heel benieuwd hoe het zou zijn om met de trein door Spanje te reizen. Ik heb een tijd in Spanje (Murcia) gewoond, en wist dus uit ervaring dat bussen daar niet zo geweldig zijn. Zoals de Spanjaarden leven op een rustig tempo (mañana mañana), zo rijden de bussen ook vooral wanneer ze daar zin in hebben. De trams zijn gelukkig een stuk betrouwbaarder, maar met de trein had ik nog geen ervaring. Ik was echter heel positief verrast! De treinen in Spanje zijn snel, schoon en vertrekken stipt op tijd. Een dikke aanrader dus om met de trein door Spanje te reizen. Soms moet je even een omweg maken om een bergketen te omzeilen, maar dat levert wel spectaculaire uitzichten op vanuit je luie stoel. Sowieso zie je zo veel meer van het land en ontmoet je leuke mensen. En het is ook nog duurzaam, win-win!


Binnenkort zal ik meer schrijven over onze ervaringen in elke aparte stad, want dat waren er heel wat!


¡Hasta pronto!

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page